on
Informasi
- Get link
- X
- Other Apps
Kenapa akaun ASB anda dibekukan/disekat?
Anda baru nak log masuk ke akaun MyASNB untuk buat pengeluaran duit online tapi tiba-tiba akaun anda disekat atau terus dibekukan.
Alamak! Macam mana nak aktifkan semula akaun ASB anda ni?
Dah tak boleh guna ke akaun ni?
Tak apa, jangan panik, jangan risau. InfoEkstra bawakan anda entri khas hari ini Kenapa Akaun ASB Dibekukan/Disekat? Punca & Cara Aktif Semula untuk membantu menyelesaikan isu di atas.
Jom baca!
'kenapa akaun ASB saya dibekukan?'
'Apa punca-punca yang menyebabkan akaun ASB saya disekat atau dibekukan?'
Tahukah anda sekiranya percubaan untuk log masuk ke akaun ASB gagal sebanyak 3 kali berturut-turut, akaun ASB anda akan terus disekat.
Ini merupakan salah satu daripada mekanisme perlindungan untuk melindungi akaun anda daripada cuba untuk di 'hack' oleh scammer atau ancaman siber yang lain.
Jadi macam mana nak aktifkan balik akaun yang kena sekat tu?
Mudah je, jom ikuti langkah-langkah di bawah:
Untuk isu ini pula, apabila anda tidak log masuk ke ke akaun ASB melebihi daripada 400 hari, akaun anda secara automatiknya akan dibekukan.
Untuk mengelakkan situasi ini berlaku, pastikan anda log masuk ke akaun MyASNB sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk membuat aktiviti seperti semakan akaun, kemaskini maklumat dsb.
Macam mana nak selesaikan masalah ni?
Jika anda masih gagal untuk log masuk ke akaun selepas membuat semua solusi di atas, anda perlu ikuti langkah-langkah penyelesaian di bawah:
Apakah myASNB Portal?
Nota: Buat masa ini tiada caj dikenakan untuk menggunakan platform ini. Walau bagaimanapun, yuran produk biasa seperti caj jualan dan GST adalah terpakai, jika ada.
Mengapa saya harus memilih myASNB Portal?
Apakah perkhidmatan yang tersedia di dalam myASNB Portal?
myASNB menyediakan pelbagai perkhidmatan untuk kemudahan pemegang unit. Antaranya termasuklah:
Pegangan Portfolio – memaparkan baki akaun tabung unit amanah ASNB anda berdasarkan Nilai Aset Bersih (NAB) terkini
Rekod Transaksi – memaparkan butiran urus niaga berkaitan tabung unit amanah ASNB yang dilaksanakan pemegang unit menerusi Portal myASNB sepanjang 30 hari lalu
Pelaburan Tambahan –pelaburan tambahan bagi tabung unit amanah ASNB secara atas talian
Jualan Balik – Jualan Balik atau pengeluaran bagi tabung unit amanah ASNB secara atas talian
Pelaburan Permulaan – membolehkan pemegang unit membuka akaun tabung unit amanah baharu secara atas talian
Penukaran – penukaran unit antara dua tabung unit amanah oleh pemegang unit yang sama
Muat Turun Penyata – muat turun penyata terkini berkaitan akaun tabung unit amanah anda sama ada Penyata Tahunan, Penyata Terperinci, Penyata Pegangan atau Penyata KWSP (jika ada)
Permohonan Penyata – permohonan salinan penyata bagi tahun-tahun sebelumnya.
Perancangan Perwarisan - Pra-pendaftaran Perancangan Perwarisan ASNB
Waktu operasi dalam talian myASNB
Anda boleh mengakses maklumat akaun myASNB anda selama 24 jam sehari, 7 hari seminggu
Walau bagaimanapun, transaksi kewangan adalah terhad kepada:
Jualan Balik (Semua Dana): Isnin – Ahad, waktu tempatan, 2.00 pagi hingga 11.59 malam
Penukaran (Semua Dana): Isnin – Ahad, waktu tempatan, 2.00 pagi hingga 4.00 petang
Bagi transaksi menggunakan perkhidmatan e-dompet, waktu operasi hanya sehingga 4.00 petang
Sebarang pertanyaan mengenai akaun MyASNB, anda boleh hubungi pihak yang berkenaan di saluran berikut:
Emel: asnbcare@pnb.com.my
Kongsikan informasi ini kepada rakan-rakan dan ahli keluarga anda yang lain untuk memudahkan urusan mereka mengendalikan akaun MyASNB.
Selamat maju jaya kami ucapkan.
TERIMA KASIH
Comments
Post a Comment